خرید و مشاوره فنی: 33529731-026

ویبراتور دریلی پلاستیکی یا آلومینیومی؟

ویبراتور دریلی پلاستیکی

فهرست مطالب

ویبره دریلی ابزاری کارآمد در سطح پروژه‌های بتن ریزی است. با حضور این دستگاه کوچک می‌توانید عملیات‌های بزرگ پروژه‌های بتن ریزی را مدیریت کنید و در نهایت در کیفیت نهایی بتن تاثیرگذار باشید. ویبره دریلی نیز به مانند هر مدل دستگاه ویبراتور دیگر با هدف حباب گیری از عمق بتن طراحی شده است. در این میان انواع این دستگاه‌ها را در مدل‌های پوسته پلاستیکی و یا پوسته آلومینیومی طراحی می‌کنند. البته بسیاری از انواع ویبره دریلی دارای پوسته‌هایی دو تکه با تلفیقی از متریال‌های پلاستیکی و آلومینیومی هستند. در هر صورت انتخاب ویبره دریلی از میان مدل‌های پوسته آلومینیومی و یا پلاستیکی از جمله چالش‌های جدی خریداران است. در این مقاله هم قصد داریم تا پاسخی مناسب و همه جانبه برای حل این چالش مطرح کنیم.

ویبره تفنگی بدنه پلاستیکی

ویبراتور دریلی چیست؟

ویبراتور دریلی کوچکترین نوع دستگاه ارتعاش بتن است. انواع ویبراتور دریلی در اصل ویبراتور‌های برقی هستند که در سایزهای کوچک با قابلیت حمل و نقل ساده توسط اپراتورها طراحی شده‌اند. هر ویبراتور دریلی دارای یک موتور الکتریکی تکفاز کوچک در محدوده توان ۰.۸ الی ۱.۴ کیلو وات است که در داخل یک پوسته دسته‌دار شبیه به محفظه دریل‌ها جاسازی شده است. اپراتورها به راحتی این پوسته دسته‌دار را در اختیار گرفته و از قابلیت حمل و نقل ساده ویبراتور دریلی برای ارتعاش بتن در فضاهای کوچک، فضاها با دسترسی دشوار و یا عملیات‌های سیار استفاده می‌کنند.

انواع ویبره دریلی با قابلیت حمل و نقل ساده طراحی شده‌اند. بنابراین لازم است تا سبک وزن باشند. لذا در طراحی آنها از حضور موتور‌های نسبتاً ضعیف در حدود 1 کیلو وات برق تکفاز استفاده شده است. ارتعاش تولید شده ویبره دریلی نیز ارتعاش سبک با دامنه کوتاه است که مناسب ویبره زنی حجم‌های کوچک بتنی می‌باشد. از آنجا که ویبره دریلی توسط اپراتورها حمل و نقل می‌شود و عملکرد دستی دارد، همواره احتمال افتادن آن زیاد است که در این صورت چگونگی طراحی متریال پوسته از جنس پلاستیک و یا آلومینیوم از اهمیت بالایی برخوردار است.

انواع مدل‌های ویبراتور دریلی

ویبراتور دریلی با موتور‌ها در توان‌های متفاوت طراحی می‌شوند. همچنین در چگونگی بهره‌مندی از شیلنگ‌های ارتعاش نیز متفاوت هستند. اما بارزترین تفاوت میان انواع مدل‌ها چگونگی طراحی بدنه ویبراتور دریلی است. برای این منظور از انواع متریال‌های پلاستیکی و یا آلومینیومی در طراحی انواع ویبراتور دریلی استفاده شده است.

ویبره دریلی پوسته پلاستیکی

برای ساخت بدنه محافظ موتور این ویبراتور‌ها از متریال پلاستیک فشرده استفاده شده است. ویبره دریلی پوسته پلاستیکی سبک وزن است. همچنین قیمت آن به نسبت مدل‌های پوسته فلزی ارزان‌تر است. در عین حال پلاستیک عایق جریان الکتریکی است. لذا در هنگام کار با آنها خطر برق گرفتگی اپراتورها وجود ندارد. انواع ویبره دریلی پوسته پلاستیکی در تنوع گسترده طراحی می‌شوند. بزرگترین مشکل این بدنه‌های پلاستیکی مقاومت کم آنها در هنگام وارد شدن ضربات سخت می‌باشد. به شکلی که ممکن است در ضربات سخت مانند افتادن از دست اپراتور بشکنند.

ویبره دریلی بدنه پلاستیکی

ویبره دریلی پوسته فلزی

فلزات همواره از بهترین متریال‌ها برای طراحی قاب‌های محافظ تجهیزات هستند. برای طراحی قاب محافظ انواع ویبره دریلی نیز از فلزات استفاده شده است. البته از آنجا که ویبره دریلی باید سبک وزن باشد، لذا فلز کار شده از جنس آلومینیوم آلیاژی است. آلومینیوم سبک وزن و فرم پذیر است. از طرفی در انتقال حرارت موتور به فضای خارج عملکردی عالی دارد. لذا فلز ایده‌آل طراحی بدنه ویبره دریلی پوست فلزی است. این مدل‌های پوسته فلزی کاملاً سبک وزن، مقاوم و کارآمد طراحی ‌شده‌اند. معمولاً ویبره دریلی‌های بزرگ را از مدل‌های پوسته فلزی تهیه می‌کنند.

ویبره دریلی بدنه آلومینیومی

مزیت‌های ویبراتور دریلی فلزی

  • سبک وزن هستند.
  • می‌توانند به خوبی گرمای عملکرد متوالی موتور را منتقل کنند.
  • مقاوم هستند و در اثر برخورد با اجسام سخت نمی‌شکنند.

مزیت‌های ویبراتور دریلی پلاستیکی

  • مناسب طراحی پوسته با فرم‌های هندسی پیچیده هستند. لذا طراحی ارگونومیک‌تری دارند.
  • ارزان قیمت‌تر از مدل‌های پوسته فلزی هستند.
  • عایق جریان الکتریکی هستند. احتمال برق گرفتگی اپراتور حین کار با آنها ناچیز است.

هر دو مدل پوسته فلزی و یا پلاستیکی متداول هستند و در عمل می‌توانند کارایی عالی در طراحی مناسب ویبراتور دریلی داشته باشند. با این وجود هر دو مدل معایبی نیز دارند. مثلاً پوست فلزی رسانای جریان برق است. این در حالی است که پوسته پلاستیکی در مقابل ضربات ضعیف عمل کرده و احتمال شکستن آن زیاد است. بنابراین برای پوشش نقاط ضعف و استفاده از ویژگی‌های مثبت در برخی نمونه‌ها، پوسته انواع ویبره دریلی را با تلفیقی از بخش‌های فلزی و پلاستیکی می‌سازند. در این روش طراحی معمولاً بخش جلویی پوسته از جنس فلزی است و بخش انتهایی که محل جانمایی دسته است را از جنس پلاستیک می‌سازند تا عایق الکتریکی شده و باعث برق گرفتگی نشود.

ویبره دستی بدنه پلاستیکی

خرید ویبراتور دریلی فلزی یا پلاستیکی

در این مطلب به دور نمایی از معرفی انواع ویبراتور دریلی پوسته پلاستیکی و یا فلزی پرداختیم. هر دو مدل قابلیت‌های فنی برجسته دارند. در عین حال با محدودیت‌هایی نیز همراه هستند. 

از نگاه عملیاتی هر مدل ویبراتور دریلی با پوسته پلاستیکی و یا فلزی کاربردی تخصصی دارند. معمولاً مدل‌های کوچک را با استفاده از پوسته‌های پلاستیکی طراحی می‌کنند. لذا اگر در سطح عملیات‌های سبک ارتعاش بتن فعالیت می‌کنید، بهتر است که از این مدل‌های پوسته پلاستیکی تهیه کنید. اما ویبراتور دریلی پوسته آلومینیومی مناسب جاسازی موتور‌های قدرتمند است که در طراحی ویبراتور‌های سنگین از نوع دریلی همراه موتور‌های قدرتمند کارایی دارد.

در عمل معمولاً پوسته ویبره دریلی را به شکل یکپارچه از متریال پلاستیکی و یا فلزی نمی‌سازند. بلکه بخش‌هایی از پوسته را فلزی و در بخش‌های دیگر از متریال پلاستیکی استفاده می‌کنند. در این حالت بخش جلویی پوسته از جنس آلومینیوم است تا علاوه بر سبک بودن، مقاومت فیزیکی بالایی برای تحمل ضربات نیز داشته باشد. اما در بخش انتهایی پوسته که محل قرارگیری دسته است، از متریال پلاستیکی استفاده شده تا علاوه بر عایق بودن از قابلیت فرم پذیری پلاستیک برای هر چه ارگونومیک‌تر شدن بدنه استفاده کنیم.

 

  • چرا از پوسته فلزی برای طراحی ویبراتور دریلی‌های سنگین استفاده می‌کنند؟

    فلز مقاومت فیزیکی بالایی دارد و می‌تواند وزن سنگین موتور را تحمل کند. در عین حال برای انتقال گرمای موتور حین کار عملکرد بهتری دارد.

  • آیا جنس پوسته در قابلیت ارتعاش ویبره دریلی تاثیرگذار است؟

    خیر، جنس پوسته فقط به جهت نوع حفاظت از موتور دستگاه طراحی شده است و لزوماً نقشی در قابلیت‌های ارتعاش ویبره دریلی ندارد.

  • از لحاظ ارگونومیک بودن، پوسته فلزی و یا آلومینیومی کدام یک بهتر هستند؟

    فرم پذیری پلاستیک بهتر از آلومینیوم است. لذا برای طراحی دسته‌های ارگونومیک قابلیت‌های بهتری نیز دارند.

  • پوسته فلزی را چگونه عایق می‌کنند؟

    در طراحی پوسته فلزی و برای اتصال الکتریکی آن از سر سیم‌های کاملا ایزوله شده به همراه غلاف پلاستیکی استفاده شده است تا برق، تماس با پوسته فلزی نداشته باشد.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

دستگاه ویبراتور دریلی

راهنمای خرید ویبراتور دریلی

در هنگام خرید دستگاه ویبره دریلی باید به نکاتی مانند قدرت ویبراتور دریلی، پوسته‌ی دستگاه و نوع برند و شرکت سازنده‌ی آن توجه نمود.

دستگاه ویبراتور دستی

انواع سایز ویبراتور دستی کدامند؟

ویبره دستی ابزاری کارآمد در مراحل نهایی عملیات‌های بتن ریزی است. این دستگاه کوچک به شکل دستی برای حمل و نقل ساده توسط اپراتورها طراحی شده است.

دستگاه ویبراتور دریلی به همراه شلنگ ویبراتور متصل شده به آن

ویبراتور دریلی یا ویبراتور تفنگی چیست؟

ویبراتور دریلی که به ویبره دستی نیز معروف است، وسیله ای مکانیکی برای ایجاد ارتعاش در بتن به منظور حذف حباب های داخل بتن است. این کار به استحکام بتن کمک می کند.

دستگاه ویبره دریلی در دست یک نفر

دلایل اصلی خرابی ویبره دریلی کدام‌اند؟

عوامل تأثیرگذار در خرابی ویبراتور دریلی یا ویبراتور تفنگی عبارتند از خرابی موتور، خرابی شیلنگ، خرابی پوکر و ... .

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید: