خرید و مشاوره فنی: 33529731-026

روش کار با ماله پروانه ای

کارگر در حال کار با دستگاه ماله موتوری

فهرست مطالب

بتن ریزی در مکان های وسیع مانند نمایشگاه ها، پارکینگ ها، سالن های ورزشی و سایر مکان ها، ممکن است زمان زیادی به طول بینجامد. پس از انجام عملیات بتن ریزی، باید سطح مورد نظر کاملا صاف شود به طوری که ذرات درشت تر به قسمت پایین رفته و بر روی سطح کار هیچ فضای خالی ای باقی نماند. 

ماله پروانه ای تجهیزی است که می تواند عملیات صاف کردن بتن را با سرعت و کیفیت بالا انجام دهد.. ماله پروانه‌ای عملیات صاف کردن سطح بتن را که به آن ماله‌کشی نیز می‌گویند را برای فضاهای وسیع انجام می‌دهد. 

کارگر در حال استفاده از دستگاه ماله پروانه ای

نحوه استفاده صحیح ماله پروانه ای

طرز صحیح کار با هر دستگاه صنعتی جز مهمترین مواردی است که قبل از شروع کار باید نسبت به آن آگاهی و تجربه کافی را داشته باشید. ماله پروانه نیز از این ماجر مبرا نیست. 

دستگاه ماله پروانه ای یا ماله موتوری به طور کلی در دو مرحله کار خود را انجام می‌دهد. 

در مرحله ی اول که مسطح سازی است، سینی ماله پروانه ای به آن متصل است و  بر روی کل کار کشیده می‌شود تا پستی و بلندی‌های سطح از بین رفته و بتن یکدست گردد.   

 در مرحله ی دوم که پرداخت کردن نهایی کار محسوب می شود، سینی از دستگاه ماله پروانه ای جدا شده و فقط تیغه ها بر روی دستگاه نصب هستند؛ تیغه‌های ماله پروانه‌ای عملیات پرداخت سطح بتن با دقت بالا را انجام می‌دهند.  

دستگاه ماله موتوری به همراه سینی و تیغه

مدت زمان و شرایط کار با ماله پروانه ای روی بتن

 این که تا چه حد باید بتن را صاف و صیقلی کرد مستقیما به نوع پروژه و نیاز آن بستگی دارد. از این جهت نمی‌توان یک میزان زمان مشخص را برای همه‌ی مکان ها و پروژه‌ها در نظر داشت. 

یکی از نکات دیگری که هنگام کار با ماله پروانه ای باید به خاطر داشته باشید این است که از آن در شرایط آب و هوایی مناسبی استفاده کنید، تا خدای نکرده زمان و هزینه ی شما به هدر نرود. بهترین شرایط آب و هوایی برای ماله‌کشی با ماله پروانه ای در هوای غیر بارانی و آفتابی است.

نکته ی مهم دیگر در هنگام کار با ماله پروانه ای، نحوه ی حرکت دادن و راهبری آن توسط اپراتور است. در حین ماله‌کشی زمانی که می خواهید جهت را به سمت چپ تغییر دهید، باید دسته ی دستگاه را کمی به سمت بالا کشیده و برای تغییر جهت به سمت راست تنها کافیست کمی دسته دستگاه را به پایین فشار دهید و نیازی به تغییر جهت دستگاه نیست.

کار با ماله پروانه ای بتن

قبل از این که مرحله نهایی ماله کشی را انجام دهید، ابتدا باید سطح شما کمی هموار شده باشد و پستی و بلندی های آن گرفته شده باشد. در مرحله ی اول ماله کشی، سینی دستگاه به آن متصل است. در این مرحله سرعت دستگاه باید خیلی کم باشد و ماله کشی باید با حوصله و دقت بالا انجام شود. به خاطر داشته باشید که در این مرحله هم هرگز نباید جهت دستگاه را به طور ناگهانی تغییر دهید. در این مرحله، زاویه ی سینی با سطح باید کاملا صاف باشد. این در حالی است که در پرداخت نهایی سطح که سینی ماله پروانه ای را از آن جدا کرده اید، تیغه ها باید با سطح، کمی زاویه داشته باشند. در حین کار باید به طور مدام در حرکت باشید و تنها بر روی یک نقطه کار نکنید. 

دستگاه ماله پروانه ای

نکات مهم هنگام ماله کشی

  • در هنگام عملیات ماله‌کشی، دستان خود را به موتور نزدیک نکنید. 
  • سعی کنید لباس مناسب بپوشید تا قسمتی از آن در دستگاه گیر نکند.
  • تنها بر روی یک نقطه متمرکز نباشید و به طور مداوم در حال حرکت باشید.
  • دستگاه ماله پروانه ای در هنگام شروع باید سرعتی معادل سه چهارم داشته باشد و به تدریج زیاد شود. 
  • قبل از ماله‌کشی از مناسب بودن زمانی که قصد دارید کار با ماله پروانه‌ای روی بتن را شروع کنید، اطمینان حاصل کنید.  

نحوه انتخاب ماله مناسب برای پروژه

ماله پروانه ای ها در اندازه های مختلفی در بازار ارائه می شوند. تفاوت در اندازه ی ماله پروانه ای، در قطر سینی آنها است. ماله پروانه ای ها در اندازه های 60، 90 و 120 موجود هستند. در هر پروژه ای با توجه به نیاز پروژه و وسعت آن، یک ماله پروانه ای انتخاب می شود. به عنوان مثال:

ماله پروانه ای 60 سانت

استفاده برای صاف کردن و پرداخت مکان هایی که فضای خیلی زیادی ندارند و به اصلاح عام به این مدل از ماله پروانه‌ای گوشه زن می‌گویند.

ماله پروانه ای 90 سانت

این نمونه پرکاربردترین و رایج ترین ماله پروانه ای است. از این نمونه در اکثر پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود.

ماله پروانه ای 120 سانت

 از این دستگاه در پروژه‌های خیلی وسیع مانند فرودگاه‌ها، پارکینگ‌های طبقاتی یا نمایشگاه‌ها استفاده می‌شود. 

کارگر در حال استفاده از دستگاه ماله پروانه ای

زمان مناسب ماله پروانه‌ای زدن روی بتن

اینکه چه زمانی عملیات ماله‌زنی بتن را انجام دهید، نکته‌ی بسیار مهمی است که اکثرا از ما سوال می‌کنند. به کمک یک روش تجربی می‌توانید متوجه شوید که بتن شما آماده ی صاف شدن هست یا خیر. کف پای خود را به آرامی روی بتن فشار دهید. اگر زیر پایتان تنها چند میلی‌متر گود شد و بتن به کف پایتان نچسبید، یعنی زمان مناسب برای ماله‌کشی فرا رسیده است.

  • اندازه ی شاسی ماله پروانه ای باید چقدر باشد؟

    اندازه ی شاسی دستگاه ماله پروانه ای مانند اندازه ی سینی آن، به پروژه و وسعتش بستگی دارد.

  • کدام بخش دستگاه ماله پروانه ای زودتر خراب می شود؟

    اگرچه که اگر جنس ماله پروانه ای شما خوب بوده و از برند معتبری باشد، زمان بسیار زیادی برای شما کار میکند. اما به طور کلی سینی و تیغه ی دستگاه که در معرض فرسایش بیشتری قرار دارند طبیعتا زودتر احتمال خراب شدن دارند.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

تصویر کارتونی از ماله پروانه ای

راهنمای خرید ماله پروانه ای

در زمان انتخاب ماله پروانه ای، بایستی دورنمایی از عملیات بتن ریزی و ابعاد فضای مورد نظر وجود داشته باشد. سایز ماله موتوری انتخابی بسیار مهم می باشد.

ماله پروانه ای

بهترین مارک ماله پروانه ای کدام است؟

بهترین بودن در دسته ی ماله پروانه ای را می توان در دو دسته ی بهترین از نظر قیمت و بهترین از نظر کیفیت مورد بررسی قرار داد.

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید: