خرید و مشاوره فنی: 33529731-026

ساخت بتن در بتونیر چقدر زمان می‌برد؟

کارگر در حال ساخت بتن در دستگاه بتونیر

فهرست مطالب

 

بتونیر دستگاه تخصصی ساخت بتن است که همراه دیگ گردان خود از عملکرد عالی و پایدار برای ساخت هر نوع فرمولاسیون بتن برخوردار است. مراحل ساخت بتن در این دستگاه ساده است و با مخلوط شدن عادی مصالح اعم از سیمان، شن، ماسه و آب و دیگر افزودنی‌های بتن تکمیل می‌شود. اما چالش ماجرا مخلوط شدن مناسب مصالح در یکدیگر است. با این وجود مدت زمان مناسب ساخت بتن در بتونیر چه مقدار است؟ 

مدت زمان ساخت بتن در بتونیر تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد. نوع مصالح، حجم مصالح، نوع دستگاه میکسر بتن و حتی ظرفیت دیگ و... در این مولفه تاثیرگذار هستند. آنچه مسلم است در انتهای کار به تخلیه بتن مرغوب نیاز داریم. بنابراین مهم است که مصالح را به خوبی در یکدیگر مخلوط کنید. به این ترتیب به اطلاعات فنی دقیق از مدت زمان ساخت بتن در بتونیر نیاز پیدا می‌کنید. 

بتن ریزی با بتونیر

بتونیر دستگاه بزرگ در فضا‌های عمرانی است که برای مخلوط شدن سریع و دقیق مصالح با هدف ساخت انواع ملات خصوصا انواع بتن کارایی دارد. این دستگاه دارای یک دیگ گردان حجیم است که در جداره‌های داخلی آن تیغه‌هایی نصب شده است. این دیگ در یک ساز و کار مکانیکی و با قدرت موتورهای الکتریکی و بنزینی و دیزلی می چرخد. 

مصالح ساخت بتن مانند سیمان، ماسه، شن و آب را به ترتیب و با اندازه‌های حساب شده به داخل این دیگ تخلیه می‌کنند تا پس از مدت چرخش دیگ ملات نهایی بتن آماده شود. 

ریختن مواد اولیه بتن در داخل دستگاه بتونیر برای تولید بتن توسط کارگر

مزیت‌های به کارگیری بتونیر

ملات‌های عمرانی مانند بتن را می‌توانیم به روش‌های دیگر مانند استفاده از ابزارهای دستی نیز تهیه کنیم. اما استفاده از دستگاه بتونیر مزایایی دارد که به قرار زیر هستند: 

  • سادگی در کار بتن سازی 
  • توانایی تولید بتن در حجم زیاد 
  • افزایش سرعت عمل کار‌های ساختمان سازی 
  • کاهش هزینه نیروی کار 
  • تهیه بتن مرغوب 
  • قابلیت تولید انواع بتن 
  • کاهش دور ریز مصالح 
  • ... 

نحوه ساخت بتن در بتونیر 

روش ساخت بتن در دستگاه بتونیر ساده است. قاعدتاً هر نوع بتن فرمولاسیون خاصی برای ترکیب مصالح دارد. هر فرمولاسیون به نسبت معین از ترکیب مصالح مانند شن، ماسه، سیمان و آب تهیه می شود. برای رعایت نسبت ترکیب مصالح از پیمانه‌های متداول ساختمان سازی مانند بیل، فرغون و یا سطل استفاده می‌کنند. در همان ابتدای کار مجری ساخت بتن با توجه به نوع مصالح، نوع بتن و اندازه دستگاه بتونیر برای حجم مناسب از شن، سیمان، ماسه و آب تصمیم‌گیری می‌کند.

مصالح را پس از روشن شدن دیگ اضافه می‌کنند. در این صورت ابتدا دیگ را در حالت دهانه بالا قرار داده و آن را روشن می‌کنند. سپس آب را تخلیه کرده و در نهایت شن و ماسه را همراه سیمان و با استفاده از پیمانه‌های استاندارد مانند بیل‌های مناسب عملیات‌های ساختمانی به مخلوط اضافه می‌کنند. حالا بتن مورد نظر پس از طی شدن زمان کافی کار کرد دیگ تهیه خواهد شد. 

مدت زمان ساخت بتن در بتونیر

عوامل متعددی در مدت زمان ساخت بتن تاثیر گذار هستند. اما در کل تفاوت چندانی را ایجاد نمی کنند. مصالح مانند سیمان و یا شن و ماسه پس از تخلیه در دیگ بتونیر به سرعت با یکدیگر مخلوط می‌شوند. مدت زمان اختلاط کوتاه و در حدود چند دقیقه است. معمولاً پیمانکاران از معیارهای چشمی برای مخلوط شدن مناسب بتن استفاده می‌کنند. اما از نگاه عملیاتی این پروسه پس از تخلیه کامل مصالح و گردش مناسب دیگ چیزی در حدود ۳ الی ۵ دقیقه طول می کشد. 

هر اندازه دیگ بتونیر را از مصالح بیشتری پر کنید، شرایط مخلوط شدن آنها نیز دشوار شده و ممکن است که حتی مخلوط مناسبی تهیه نشود. برای اختلالات مناسب باید فقط از ۸۰ درصد ظرفیت دیگ استفاده کنید. در این حال باید مطمئن باشیم که دیگ در شرایط ایده آل و با سرعت استاندارد ۱۳ الی ۱۵ بار در دقیقه می‌چرخد. به این ترتیب در بازه زمانی ۳ الی ۵ دقیقه بتن مناسب و مورد نظر شما تهیه شده است. 

تولید بتن در دستگاه میکسر بتن توسط کارگر

عوامل موثر در زمان ساخت بتن 

عوامل متعددی علاوه بر فرمولاسیون بتن در مدت زمان ساخت آن تاثیرگذار هستند. برخی از این عوامل محیطی هستند و برخی دیگر با توجه به نوع مصالح و کیفیت آنها تعیین می‌شوند. در عمل شاید نتوانیم تاثیر دقیق این عوامل را محاسبه کنیم. اما لازم است تا هوشمندانه این عوامل را در نظر گرفته و در مسیر ساخت بتن و مدت زمان مخلوط شدن مصالح به کار اندازیم. این عوامل به قرار زیر هستند: 

ظرفیت دستگاه بتونیر

هر اندازه حجم دیگ دستگاه میکسر بتن افزایش پیدا کند به مدت زمان لازم برای مخلوط روشن شدن کامل مصالح و تهیه بتن نیز افزوده می‌شود. مدت زمان ساخت بتن میکسر‌های ۷۵۰ کیلویی از مدل‌های ۱۲۰ لیتری آزمایشگاهی بیشتر است. 

نوع بتن و ترکیب آن

بتن با کیفیت‌های متنوع و در عیار‌های متفاوت تهیه می‌شود. هر اندازه قطر سنگ دانه‌های شن و ماسه کوچک تر باشد مدت زمان مخلوط شدن بتن نیز افزایش پیدا می‌کند. در این حالت مدت زمان ساخت بتن با عیار بالاتر نیز افزایش پیدا خواهد کرد. 

شرایط آب و هوایی

شرایط آب و هوایی از جمله مولفه‌های کلیدی است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در یک هوای مرطوب مدت زمان ساخت بتن کوتاه تر است. اما در هوای خشک این بازه در مدت زمان طولانی تری انجام می‌شود. در این میان هوای سرد، هوای گرم و حتی بارش برف و باران نیز در مدت زمان ساخت ساخت تاثیرگذار هستند. 

  • آیا نوع مکانیزم چرخش دیگ بتونیر در مدت زمان ساخت بتن تاثیر گذار است؟

    خیر. مکانیزم گردش دیگر در تیپ‌های دنده زیر و یا دنده کمر ارتباطی با مدت زمان ساخت بتن ندارد. اما خرابی مکانیزم که به کند شدن سرعت چرخش و یا عدم چرخش صحیح دیگ می‌انجامد در کیفیت نهایی اختلاط بتن تاثیر گذار است.

  • چرا باید مصالح را پس از روشن شدن دستگاه و حین چرخش دیگ اضافه کنیم؟

    مصالح ساخت بتن سنگین هستند و انباشت آنها در دیگ باعث افزایش وزن زیاد دیگ می‌شود. در این صورت برای آغاز چرخش دیگ به قدرت مکانیکی بسیار زیادی نیاز داریم که قطعاً در استهلاک زود هنگام موتور تاثیر گذار است.

  • حداکثر زمان مجاز باقی ماندن بتن در دیگ بتونیر چه مقدار است؟

    مصالح پس از طی شدن ۳ الی ۵ دقیقه به خوبی در یکدیگر مخلوط می‌شوند و بتن مناسب تهیه می‌شود. اما می‌توانیم بتن را برای مدت زمان طولانی تر داخل دیگ نگه داریم. حداکثر زمان مجاز باقی ماندن بتن در دیگ دو ساعت پس از مخلوط شدن کامل مصالح است.

  • بتن سازی به روش مخلوط خشک چیست؟

    گاهی فاصله زمانی و یا بعد مکانی محل ساخت بتن تا تخلیه آن در پروژه زیاد است. در این صورت ساخت بتن در محل مصالح و انتقال آن تا محل پروژه منطقی نیست. برای حل این مشکل مصالح خشک مانند شن، ماسه و بتن را در دیگ مخلوط می‌کنند و این ترکیب آماده اما خشک را جابجا می کند. این ترکیب با اضافه شدن آب به سرعت تبدیل به وقت بتن می شود.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

شخص در حال تخلیه دستگاه بتونیر

دلایل اصلی خرابی دستگاه بتونیر چیست؟

خرابی میکسر بتن از جمله مشکلات رایج در عموم کارگاه‌های عمرانی است. از پوسیدگی دیگ تا خرابی چرخ دنده و بلبرینگ و... شامل این خرابی ها هستند.

دستگاه میکسر بتن

میکسر بتن چیست و انواع سایزهای آن کدامند؟

میکسر بتن انواع مختلفی از لحاظ توان، ظرفیت و نوع سوخت دارد. بتونیر علاوه بر ساختن بتن ایده آل، باعث سرعت دادن به عملیات بتن ریزی می شود.

دستگاه خلاطه یا میکسر بتن یا بتونیر

خلاطه چیست؟

دستگاه خلاطه با نام های میکسر بتن، بتونیر و ملات ساز شناخته می شود. این دستگاه با چرخش خود، باعث مخلوط شدن بتن می شود.

دستگاه بتونیر بعد از استفاده

مراحل تمیز کردن بتونیر

ما در این مقاله راه‌حل تمیز کردن بتونیری که بتن روی بدنه و داخل دیگ خشک گردیده است را برای شما آموزش داده‌ایم.

بتونیر های دنده زیر در فروشگاه

خرید بتونیر دنده کمر یا دنده زیر

مکانیزم چرخش دیگ از مؤلفه‌های کلیدی طراحی و کارکرد انواع میکسر بتن است. برای این منظور از انواع بتونیر دنده کمر و یا دنده زیر استفاده می‌شود.

بتونیر دنده کمر در حال کارکرد

تعمیر و عیب یابی بتونیر

دستگاه بتونیر در عملیات عمرانی نقش مهمی را ایفا می‌کند و عملکرد بدون نقص این دستگاه برای کارفرما و زوند پروژه بسیار مهم و حیاتی می‌باشد.

دستگاه میکسر بتن

راهنمای خرید بتونیر

انواع بتونیر در ظرفیت‌های گوناگون با مکانیزم‌های متفاوت گردش دیگ و جانمایی موتور‌های متنوع ساخته می‌شود که هر کدام از آنها به جای خود کارایی مناسبی دارند.

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید: