خرید و مشاوره فنی: 33529731-026

نکات مهم در زمان استفاده از دستگاه میلگرد بر

میلگرد های نصب شده در پروژه ساختمانی

فهرست مطالب

آرماتور بخش کلیدی در طراحی سازه‌های بتنی است که به نوعی اسکلت کل سازه را تشکیل می‌دهد. ایده بتن آرمه از زمان ابتدا تا هم اکنون بهترین روش طراحی سازه‌های بلند و قدرتمند بوده است. روشی که برای خلق آن به طراحی آرماتور و برش منظم و سریع مقدار زیاد میلگرد نیاز داریم. در این راستا، دستگاه میلگرد بر یکی از کلیدی ترین ماشین آلات ساختمان سازی است. 

دستگاه میلگرد بر در حال برش میلگرد

هدف استفاده از میلگرد بر

دستگاه میلگرد بر با هدف برش سریع و منظم و البته ساده و کم دردسر انواع میلگرد در محیط‌های ساختمانی طراحی شده است. در ایام گذشته برای بریدن میلگردها از ابزارهای دستی استفاده می‌کردند که روش کار با آنها سخت و نتیجه کار نیز کند و نامناسب بود. 

به صرف حضور دستگاه میلگرد بر عملیات آرماتوربندی با سرعت مناسب به پیش می‌رود. در این مقاله قصد داریم تا به نکاتی مهم استفاده از دستگاه میلگرد بر اشاره کنیم.

دستگاه میلگرد بر هیدرولیک

کاربرد‌های میلگرد بر

دستگاه میلگردبر مخصوص برش سریع و دقیق قطعات نازک فلزی مانند میلگردها طراحی شده است. قاعدتاً تهیه آرماتور و برش منظم میلگردها اصلی ترین قابلیت کاربردی این دستگاه است. اما انواع دستگاه میلگردبر را بر اساس قدرت برش زنی در مدل‌های گوناگون مانند دستگاه میلگرد بر ۲۵ و یا ۳۲ میلیمتری دسته بندی می‌کنند. 

از میلگردبر‌های کوچک مانند مدل‌ها تا قطر ۲۵ میلیمتری برای کار در پروژه‌های کوچک مانند عملیات‌های متداول ساختمان سازی استفاده می‌کنند. اما کاربرد دستگاه میلگردبر قطر ۳۲ میلیمتری در پروژه­های با حجم بالا و فعالیت آرماتور بندی گسترده را شامل می­شود.

نکات استفاده از دستگاه میلگرد بر

دستگاه میلگرد بر از کنار هم قرار گرفتن سیستم مکانیکی، هیدرولیکی و الکتریکی ساخته شده است. این دستگاه در عین ساده بودن با طراحی کوچک از تمامی بخش‌های کلیدی طراحی ماشین آلات برخوردار است. در حین استفاده از این دستگاه باید برای عملکرد مطمئن الکتروموتورهای تکفاز و یا سه فاز آن در کنار تامین شرایط کار ایده آل سیستم هیدرو مکانیکی برنامه‌ ریزی داشته باشیم. برای کارکرد بهینه از این دستگاه توصیه می‌کنیم که موارد زیر را رعایت کنید: 

  • دستگاه میلگرد بر در فضای کار مناسب قرار بدهید. میلگرد‌ها با طول‌های بلند شاخه‌های ۱۲ متری عرضه می‌شوند. محیط استقرار دستگاه باید از قابلیت جابجایی ساده و قدرت مانور کار با شاخه میلگرد‌های بلند ۱۲ متری را داشته باشد. 
  • از تجهیزات ایمنی کامل استفاده کنید. پوشیدن لباس کار و استفاده از دستکش‌های مخصوص و کفش کار ایمنی از الزامات این کار با دستگاه میلگرد بر هستند. 
  • از حضور مواد اشتعال زا خصوصا سیالات نفتی در اطراف دستگاه میلگرد بر جداً خودداری کنید. جرقه‌های ایجاد شده حین برش دستگاه مستعد ایجاد حریق در سیالات نفتی هستند. 
  • از ابزارهای اندازه گیری حین برش میلگرد‌ها استفاده کنید. دستگاه میلگرد بر هیچ ابزار اندازه گیری ندارد. این دستگاه یک فک متحرک قدرتمند است که برای برش میلگرد‌ها طراحی شده است. برای آنکه برش شما دقیق باشد، بهتر است همواره متر به دست باشید و یا شابلون‌های مناسب تهیه کرده و میلگرد‌ها را با اندازه‌های مناسب برش بزنید. 
دستگاه میلگرد بر

نکات ایمنی کار با دستگاه میلگرد بر 

دستگاه میلگرد بر ماشین قدرتمندی است که می‌تواند به راحتی قطورترین میلگرد‌ها و یا قطعات جان سخت آهنی را برش بزند. این دستگاه در فهرست ماشین های برنده قرار می‌گیرد تا جایی که از آن با عنوان قیچی هیدرومکانیکی نیز یاد می‌شود. کار کردن با دستگاه میلگرد بر ساده است. اما مستعد خطرات بالقوه نیز می‌باشد. در حین کار با این دستگاه باید دستورالعمل‌های ایمنی از قبیل موارد زیر را رعایت کنید: 

  • الکتروموتور و بخشهای فنی این دستگاه قاب محافظ ندارند. این دستگاه را در معرض باد و باران و یا هوای خیلی مرطوب قرار ندهید. ترجیحاً از دستگاه در محیط‌های مسقف استفاده کنید. 
  • همواره سطح روغن هیدرولیک دستگاه را چک کنید. دلیل کاهش سطح روغن هیدرولیک را بررسی کنید و این مقدار کم شده را جبران کنید. 
  • شیلنگ‌های هیدرولیک فرسوده، پوسته پوسته شده و یا ترک برداشته را تعویض کنید. 
  • هر دستگاه میلگرد بر قدرت معینی دارد. از فشار بیش از حد به دستگاه حین برش میلگرد‌ها جداً خودداری کنید. 
  • تیغه میلگرد بر از اقلام مصرفی دستگاه است و در صورت مستهلک شدن لازم است که تیغه را تعویض کنید. 
  • از برش چندین میلگرد همزمان جداً خودداری کنید. 
  • از دستگاه در هوای سرد با دمای کمتر از ۵ درجه سانتیگراد استفاده نکنید. 
  • از کابل برق سالم یک تکه و بدون زدگی و با طول کوتاه حداکثر ۱۵ متر برای تامین برق دستگاه استفاده کنید.
تجهیزات ایمنی شامل کلاه، دستکش، عینک، پوشش برای گوش و کفش ایمنی

 

جمع بندی 

دستگاه میلگرد بر یک ماشین قدرتمند اما کوچک برش انواع میلگرد است که حضور آن سرعت اجرای عملیات‌های عمرانی را به خوبی ارتقا می‌بخشد. حضور این دستگاه برای سرعت بخشیدن به عملیات سخت و طولانی آرماتوربندی الزامی است. اما در نظر داشته باشید که از هر نوع دستگاه میلگرد بر نمی توانید برای هر نوع عملیات عمرانی استفاده کنید. میلگرد‌ها در قطر‌های گوناگون تولید می‌شوند که برای برش آنها نیاز به دستگاه‌های برش تخصصی میلگرد دارید. در هنگام خرید دستگاه میلگرد بر قدرت و انعطاف پذیری آنها در برش انواع میلگرد را بررسی کنید.

  • انواع میلگرد بر کدامند؟ چه تفاوت‌هایی دارند؟

    انواع میلگرد بر را بر اساس نوع الکتروموتور در دو مدل تک فاز و سه فاز قرار می‌دهند. میلگردبر ‌های تک فاز مدل‌های ضعیف‌تری هستند که قدرت مانور بالایی برای کار در محیط‌های ساختمان سازی دارند. اما مدل‌های سه فاز مخصوص کار در فضاهای کارخانه ای طراحی شده‌اند.

  • آیا با هر بار استهلاک تیغه باید آن را به طور کامل تعویض کنیم؟

    خیر، تیغه برش میلگرد به شکل چهار لبه طراحی شده است که با کند شدن هر لبه می‌توانید از لبه‌های دیگر آن برای برش میلگرد استفاده کنید. اما پس از کند شدن تمامی لبه‌ها می‌توانید آنها را مجدداً تیز کنید. اما توصیه شده است که تیغه‌های مستهلک شده را به موقع تعویض کنید.

  • چرا نباید از دستگاه برای برش همزمان میلگرد‌ها استفاده کرد؟

    این کار باعث فشار زیادی به موتور دستگاه می شود. همچنین روش برش گسسته است که باعث استهلاک بخش‌های فنی درستگاه خواهد شد.

  • آیا می‌توانیم از میلگردبر برای برش قطعات فلزی غیر از میلگرد‌ها نیز استفاده کنیم؟

    بله، این دستگاه ظرفیت برش قطعات نازک فلزی را دارد.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

دستگاه میلگرد بر هیدرولیک سایز 32 چهار چرخ پیکانی

راهنمای خرید دستگاه میلگرد بر

میلگرد بر دستگاه قدرتمند و کاملا استراتژیک است که در مرحله آرماتور بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب به نکات خرید این دستگاه اشاره شده است.

دستگاه میلگرد بر

دلایل اصلی خرابی میلگرد بر

خرابی دستگاه میلگرد بر شامل مشکلات در سیستم الکتریکی، هیدرولیکی و مکانیکی این دستگاه است. این خرابی‌ها عموماً ساده هستند، اما باعث توقف روند کار می‌شوند.

میلگرد بر چرخ دار هیدرولیک

قیچی میلگردبر چیست و انواع مدل های آن کدامند؟

میلگرد بر که به آن قیچی میلگرد نیز می گویند یکی از تجهیزات مهم و پرکاربرد در امور عمرانی و ساختمانی است که از آن برای برش میلگرد استفاده می شود.

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید: