خرید و مشاوره فنی: 33529731-026

راهنمای خرید بتونیر

دستگاه میکسر بتن

فهرست مطالب

برای احداث سازه‌های مستحکم به حجم قابل توجهی بتن مرغوب نیاز داریم. چنین بتنی از طرح اختلاط حساب شده و با رعایت فرمولاسیون دقیق ترکیب مصالح در کنار مخلوط شدن مناسب و حرفه‌ای در حجم زیاد تهیه می‌شود. قاعدتا برای تولید بتن در حجم زیاد به حضور ماشین آلات تخصصی مانند انواع بتونیر نیاز دارید، اما بهترین بتونیر برای کارکرد مفید در سطح پروژه عمرانی شما کدام است؟

دستگاه میکسر بتن

انواع بتونیر در ظرفیت‌های گوناگون با مکانیزم‌های متفاوت گردش دیگ و جانمایی موتور‌های متنوع ساخته می‌شود که هر کدام از آنها به جای خود کارایی مناسبی دارند. با این وجود لازم است تا نوع کارکرد بتنیر، ظرفیت دیگ آن و قابلیت‌های ویژه و سبک طراحی دستگاه با نیازهای شما در سطح پروژه همخوانی داشته باشد. در این مطلب به بررسی جامع از راهنمای خرید بتنیر می‌پردازیم و این دستگاه را چه از نظر فنی و یا از نگاه کاربردی و قابلیت‌های ویژه در پروژه‌های بتن سازی بررسی می‌کنیم.

موارد مهم در هنگام خرید بتونیر

پروژه‌های عمرانی متفاوت هستند و برای اجرای آنها به بتن در حجم و شرایط متفاوتی نیاز داریم. این تفاوت‌ها باعث شده تا نگاه مهندسین به پروسه ساخت بتن نگاهی حرفه‌ای و کاربردی باشد. عملیات بتن ریزی از حساسیت بالایی برخوردار است و در آن به مولفه‌ها مانند کیفیت بتن، مدت زمان ساخت بتن، حجم بتن و روش تخلیه و بارگیری بتن پرداخته می‌شود. تمامی این مولفه‌ها در انتخاب بتنیر نیز تاثیرگذار هستند و ما توصیه می‌کنیم تا در هنگام خرید بتونیر موارد زیر را در نظر داشته باشید.

حجم مورد نیاز در انتخاب بتونیر

حجم دیگ معرف قابلیت بتن سازی دستگاه بتونیر است. انواع سایز بتونیر را در مدل‌های کوچک ۱۲۰ لیتری تا نمونه‌های بزرگ با دیگ‌های حجیم ۱۰۰۰ لیتری طراحی می‌کنند که هر کدام از این ظرفیت‌ها مخصوص کار در سطح پروژه‌های کوچک و بزرگ عمرانی انتخاب شده‌اند. آنچه مسلم است، شما به محاسبه مقدار بتن مورد نیاز پروژه در هر روز و یا هر بار عملیات بتن سازی بتن ریزی نیاز دارید تا با استناد به این اطلاعات نوع دستگاه و مقدار ظرفیت دیگ بتونیر را انتخاب کنید.

نوع بتونیرحجم عملیاتی
۱۲۰ لیتری (آزمایشگاهی)۹۰ لیتر
۲۵۰ لیتری (کارگاهی)۲۰۰ الی ۲۲۰ لیتر
۳۵۰  لیتری۲۵۰ لیتر
۴۰۰ لیتری۳۰۰ الی ۳۵۰ لیتر
۵۰۰ لیتری۴۵۰ لیتر
۷۵۰ لیتری۶۵۰ لیتر
۱۰۰۰ لیتری۹۰۰ لیتر

نوع موتور استفاده شده در بتونیر

برای طراحی انواع بتونیر یا میکسر بتن از موتور‌های متنوع الکتریکی تک فاز و یا سه فاز، موتورهای بنزینی و یا موتورهای دیزلی استفاده می‌شود. نوع موتور و توان آن با توجه به الگوی طراحی دستگاه، شرایط پروژه و ظرفیت دیگ انتخاب می‌گردد. اگر دسترسی به برق وجود دارد ایده‌آلترین مورد بتونیر برقی است. اگر در محل پروژه دسترسی به برق وجود نداره باید سمت موتورهای بنزینی و دیزل رفت، که به طور معمول بتونیر بنزینی در پروژه‌های سبک و بتونیر گازوئیلی در پروژه‌های سنگین کارآیی دارند.

 انتخاب قدرت موتور بتونیر
نوع بتونیرقدرت موتور
۲۵۰ لیتری۲ اسب بخار
۴۰۰ لیتری۳ اسب بخار
۵۰۰ لیتری۵.۵ اسب بخار
۷۵۰ لیتری۱۰ اسب بخار
۱۰۰۰ لیتری۱۵ اسب بخار
الکتروموتور صنعتی مورد استفاده در دستگاه بتونیر

ضخامت ورق دیگ بتونیر

 در هنگام خرید بتونیر ضخامت ورق دیگ را دست کم نگیرید. زیرا در آینده این دیگ باید از عهده مخلوط کردن وزن سنگین بتن آن هم در مدت زمان طولانی برآید. دیگ ساخته شده با ورق‌های نازک در اثر کار طولانی و سنگین عملیات بتن سازی به راحتی مستهلک می‌شود. از طرفی دیگ‌هایی که با استفاده از ورق‌های ضخیم ساخته می‌شوند، وزن زیادی دارند که سنگینی آنها باعث مشکلاتی برای موتور دستگاه خواهد شد. بهترین بتونیر‌ها دارای دیگ‌ها با طراحی دو تکه هستند که در بخش بالایی دیگ از ورق‌های نازک و در بخش زیرین از ورق‌های ضخیم استفاده می‌شود. به این ترتیب دیگ با وزن سبک اما کاملاً قدرتمند برای مخلوط کردن حجم سنگین بتن طراحی شده است.

ورق های آهن چیده شده روی هم

انتخاب میان بتونیر دنده کمر یا دنده زیر

مکانیزم چرخش دیگ انواع بتونیر به دو شکل دنده کمر و یا دنده زیر است. انتخاب و خرید بتونیر دنده زیر یا دنده کمر همواره یکی از چالش‌های افراد در تهیه یک میکسر بتن مناسب می‌باشد. نوع مکانیزم رولیک لاستیک فشرده نیز برای چرخش دیگ‌های سنگین طراحی شده است که نوع ارتقا یافته از مکانیزم دنده کمر است، اما اساس طراحی و کارکردی کم و بیش یکسانی دارد. در مکانیزم دنده زیر از یک چرخ دنده خورشیدی فولادین در بخش زیرین دیگ برای چرخش دیگ استفاده شده است. در مقابل مکانیزم بتونیر دنده کمر از یک چرخ دنده بزرگ چدنی گرداگرد محور مرکزی دیگ برای چرخش دیگ استفاده شده است. نوع مکانیزم چرخش دیگ در کارکرد دستگاه، راندمان، تولید صدا، حرکت روان و در نهایت کیفیت ساخت بتن تاثیرگذار است.

توجه به سیستم حمل و نقل و لاستیک‌های دستگاه

انواع بتونیر را با استفاده از شاسی‌های چرخ‌دار طراحی می‌کنند که نوع چرخ شاسی آنها و حتی تعداد چرخ‌ها و روش جابجایی دستگاه متفاوت است. عموم میکسر بتن‌های کوچک دارای شاسی‌های دو چرخ هستند، در مقابل مدل‌های چهار چرخ از قابلیت مانور بهتری برای جابجا شدن ساده و سریع در سطح پروژه‌های بزرگ عمرانی برخوردار هستند. لازم است تا نوع مکانیزم جابجایی و تعداد چرخ‌های دستگاه را متناسب با ابعاد پروژه، شرایط تولید و توزیع بتن، محل انباشت مصالح و فاصله آن از محل تخلیه بتن و همچنین سطح فعالیت‌های سیار پروژه انتخاب کنید.

دستگاه بتونیر

توجه به سیستم تخلیه دستگاه و فرمان بتونیر

دیگ بتونیر به شکلی طراحی شده است تا از قابلیت سر و ته شدن بر روی شاسی دستگاه برخوردار باشد تا بتوانیم شرایط بارگیری و تخلیه بتن را پی در پی انجام دهیم. مکانیزم تخلیه دیگ از مولفه‌های کلیدی طراحی انواع میکسر بتن است که در دو مدل دستی و فرمان گیربکسی طراحی می‌شود. فرمان دستی یا همان فرمان بزرگ ساده‌ترین مکانیزم تخلیه دیگ میکسر بتن است و مناسب بتونیر‌های کوچک که ظرفیت دیگ کم و سبکی دارند، استفاده می‌شود. اما برای تخلیه دیگ‌های سنگین بتونیر‌های بزرگ از فرمان گیربکسی استفاده شده است. این فرمان گیربکسی دارای گیربکس حلزونی VF86 و یا VF110 است که بر روی محور ورودی آن عملکرد دستی و بر روی محور خروجی آن بدنه دیگ متصل است.

توجه به تیغه‌های بتونیر داخل دیگ

در داخل دیگ بتونیر برای مخلوط شدن هر چه بهتر مصالح از تیغه‌هایی پهن که به جداره داخلی بدنه دیگ متصل هستند، استفاده شده است. این تیغه‌ها همراه دیگ می‌چرخند و در حین چرخش، مصالح انباشت شده در دیگ را زیر و رو می‌کنند. حرکت تیغه‌ها در داخل مصالح باعث مخلوط شدن کامل آنها در یکدیگر شده که به خلق بتن یکدست و همگن می‌انجامد.

  

  • آیا مکانیزم طراحی چرخش دیگ در کیفیت نهایی بتن تأثیرگذار است؟

    خیر، کیفیت طرح اختلاط بتن به مقدار سرعت چرخش دیگ ارتباط دارد و هر دو مکانیزم دنده زیر و یا دنده کمر از توانایی چرخش تحت سرعت استاندارد برخوردار هستند.

  • عوامل موثر بر قیمت بتونیر کدام است؟

    قیمت بتونیر با توجه به ظرفیت دیگ دستگاه محاسبه می‌شود. با این وجود نوع موتور، طراحی شاسی، مکانیزم تخلیه و حتی برند موتور و... نیز در قیمت نهایی دستگاه تاثیرگذار هستند.

  • شرایط تعمیر و نگهداری میکسر بتن دنده زیر و دنده کمر چگونه است؟

    از نگاه عملیاتی بتونیرهای دنده کمر دیرتر خراب می‌شوند. اما در صورت خراب شدن، روش تعمیر و هزینه آن از مدل‌های دنده زیر بیشتر است.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

شخص در حال تخلیه دستگاه بتونیر

دلایل اصلی خرابی دستگاه بتونیر چیست؟

خرابی میکسر بتن از جمله مشکلات رایج در عموم کارگاه‌های عمرانی است. از پوسیدگی دیگ تا خرابی چرخ دنده و بلبرینگ و... شامل این خرابی ها هستند.

دستگاه میکسر بتن

میکسر بتن چیست و انواع سایزهای آن کدامند؟

میکسر بتن انواع مختلفی از لحاظ توان، ظرفیت و نوع سوخت دارد. بتونیر علاوه بر ساختن بتن ایده آل، باعث سرعت دادن به عملیات بتن ریزی می شود.

دستگاه خلاطه یا میکسر بتن یا بتونیر

خلاطه چیست؟

دستگاه خلاطه با نام های میکسر بتن، بتونیر و ملات ساز شناخته می شود. این دستگاه با چرخش خود، باعث مخلوط شدن بتن می شود.

دستگاه بتونیر بعد از استفاده

مراحل تمیز کردن بتونیر

ما در این مقاله راه‌حل تمیز کردن بتونیری که بتن روی بدنه و داخل دیگ خشک گردیده است را برای شما آموزش داده‌ایم.

بتونیر های دنده زیر در فروشگاه

خرید بتونیر دنده کمر یا دنده زیر

مکانیزم چرخش دیگ از مؤلفه‌های کلیدی طراحی و کارکرد انواع میکسر بتن است. برای این منظور از انواع بتونیر دنده کمر و یا دنده زیر استفاده می‌شود.

بتونیر دنده کمر در حال کارکرد

تعمیر و عیب یابی بتونیر

دستگاه بتونیر در عملیات عمرانی نقش مهمی را ایفا می‌کند و عملکرد بدون نقص این دستگاه برای کارفرما و زوند پروژه بسیار مهم و حیاتی می‌باشد.

کارگر در حال ساخت بتن در دستگاه بتونیر

ساخت بتن در بتونیر چقدر زمان می‌برد؟

مراحل ساخت بتن در دستگاه بتونیر ساده است و با مخلوط شدن عادی مصالح اعم از سیمان، شن، ماسه و آب و دیگر افزودنی‌های بتن تکمیل می‌شود.

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید: