خرید و مشاوره فنی: 33529731-026

انواع ستون ریز بر اساس متراژ ستون ریزی

دستگاه ستون ریز ریلی

فهرست مطالب

ستون ریز دستگاهی برای تخلیه بتن در ارتفاع بلند است. این دستگاه در سطح عملیات‌های عمرانی و اجرای عملیات‌های متنوع بتن ریزی کارایی دارد. در سطح عملیات‌های عمرانی از انواع قالب‌ها برای تخلیه بتن و طراحی سازه‌های بتن آرمه استفاده می‌کنند. قالب بلند ستون‌ها یکی از متداول ترین نمونه در ساختمان سازی است که برای تخلیه بتن در چنین فضایی انواع دستگاه ستون ریز را طراحی کرده‌اند. 

تهیه بتن در دهانه بلند قالب ستون‌ها و یا دیوارهای بتنی عملیات سخت و زمانبر است. در ارتفاع بلند این قالب‌ها هیچ تکیه گاهی برای استقرار کارگران وجود ندارد. همچنین جابجایی حجم زیاد بتن عملاً سخت است. در عین حال فرصت محدود عملیات بتن ریزی کار در سطح قالب ستون‌ها را هر چه دشوارتر می‌کند. در ایام گذشته از ابزارهای دستی برای پر کردن قالب ستون‌ها از بتن استفاده می‌شد. اما حالا ایده بهره‌مندی از انواع دستگاه ستون ریز مطرح است. حضور دستگاه بتن ریزی ستون باعث افزایش سرعت عملیات عمرانی و افزایش کیفیت بتن ریزی ستون‌ها و در نهایت ساختار سازه‌های محکم‌تر و ماندگارتر می‌شود.

ستون ریز ساختمانی ثابت

ستون ریز تا چه متراژی کارآیی دارد؟ 

ستون ریز با قرار گرفتن در مقابل قالب ستون‌ها و یا هر محیط دیگر عمرانی توانایی حمل و تخلیه بتن در ارتفاع 3 الی 6 متری را دارد.  مکانیزم طراحی انواع ستون ریز شبیه به بالابرهای ساختمانی است. با این تفاوت که در این دستگاه مکانیزم حمل بار در کنار ستون‌ها قرار دارد. 

انواع مدل‌های ستون ریز براساس ارتفاع 

انواع ستون ریز را براساس ارتفاع عملیاتی آنها در تخلیه بتن دسته بندی می‌کنند. تمام ستون ریز‌ها دارای شاسی‌های بزرگی هستند که با استقرار آنها در کنار قالب ستون‌ها و یا دیگر فضاهای عمرانی می‌توانیم عملیات انتقال بتن و تخلیه در ارتفاع را انجام بدهیم. اما این تجهیزات در سایزهای استاندارد و بر اساس ارتفاع عملیات تخلیه بتن در نمونه‌های زیر ساخته می‌شوند:

ستون ریز دستی تا ارتفاع 3 متری

 کوچکترین سایز استاندارد طراحی انواع ستون ریز دستی است که مخصوص تخلیه بتن در ستون‌های متداول ساختمان سازی و یا دیوارهای برشی طراحی شده است. برای بتن ریزی هر نوع ستون با ارتفاع حداکثر ۳ متری می‌توان از این دستگاه استفاده کرد. برای ساخت این نوع دستگاه ستون ریز از الکتروموتورهای تکفاز و سه فاز 3 اسب بخار با طراحی گیربکس‌ها VF86 استفاده شده است.

ستون ریز دستی تا ارتفاع 4.2 متری

ستون ریزی تا ارتفاع ۴.۲ متری برای کارهای متوسط از ستون‌های بلند  فضاهای ساختمانی طراحی شده است. از لحاظ فنی و طراحی سیستم الکتروگیربکسی تفاوت چندانی با مدل‌های 3 متری ندارد. اما طول دکل بلند تر به همراه بهره‌مندی از وینچ بزرگتر قابلیت مانور آن برای رسیدن به ستون‌ها با ارتفاع دهانه حداکثر ۴.۲ متری را فراهم می‌کند. 

ستون ریز تا ارتفاع ۶ متری 

این ستون‌ها را با استفاده از مکانیزم گردان طراحی می‌کنند. برای قدرت مانور آن تا ارتفاع حداکثر ۶ متری از دکل‌های بلند 7 متری و حتی بزرگتر استفاده شده است. از لحاظ فنی نیز دارای الکتروموتورهای تکفاز و یا سه فاز در سطح توان ۳ اسب بخار هستند. ارتفاع ستون ریزی ۶ متری بزرگترین طرح استاندارد ساخت انواع ستون دیز است که در سطح پروژه‌های بزرگ عملیات‌های عمرانی مانند سالن‌ها، ستون پل‌ها و بتن ریزی ساختمان‌های سقف بلند و دیوارهای برشی کارایی دارد. 

دستگاه ستون ریز ساختمانی

 

جمع بندی

دستگاه های ستون ریز دستی در مدل­‌های مختلف تولید می‌­گردند و قابلیت ریختن ستون از ارتفاع 3 تا 6 متر را دارند. در هنگام انتخاب ستون ریز حتماً از مقدار ارتفاع قالب‌های بتنی در پروژه اطلاع داشته باشید. در غیر این صورت و با دستگاه که در ارتفاع نامناسب دارد نمی‌توانید شرایط عملیاتی ستون ریزی را تکمیل کنید. 

  • آیا ارتفاع ستون ریزی تاثیری در قدرت الکتروموتور دستگاه دارد؟

    خیر، ارتفاع دکل قابلیت ستون ریزی را در فضاهای بلندتر فراهم می‌کند. در هر صورت قدرت موتور وابسته به ظرفیت باکت حمل بتن محاسبه شده که عموماً از موتورهای 3 اسب بخار ۱۴۰۰ دور استفاده می‌شود.

  • آیا ارتفاع دکل در حجم باکت دستگاه تاثیرگذار است؟

    خیر. برای طراحی انواع ستون ریز ریلی از باکت‌های استاندارد در ظرفیت‌های ۱۰۰ الی ۱۵۰ لیتری استفاده می‌شود.

  • برای انواع ستون ریز از چه نوع سیم بکسل‌های استفاده شده است؟

    قطر سیم بکسل با توجه به وزن باکت حمل بتن محاسبه می‌شود. لذا اگر چه برای ستون ریز‌های بلندتر نیاز به سیم بکسل‌های قوی‌تری داریم اما همگی آنها از نوع سیم بکسل قطر ۸ میلیمتری نتاب هستند.

  • آیا ارتفاع ستون ریز در شرایط عملیاتی آن نیز تاثیرگذار است؟

    بله، هر اندازه ارتفاع عملیاتی ستون ریز بالاتر باشد، عملاً نیاز به استقرار محکم‌تر دستگاه داریم. بنابراین حساسیت کار دستگاه‌های ستون ریز ۶ متری به مراتب بالاتر و حساس‌تر از مدل‌های کوچک 3 متری است.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

دستگاه ستون ریز ریلی در محیط کارگاهی

ستون ریز چیست؟

ستون ها بخش مهمی از ساختمان هستند که وزن ناشی از کل ساختمان را تحمل می کنند. برای ساخت ستون‌ها از دستگاهی به نام دستگاه ستون ریز استفاده می شود.

دستگاه ستون ریز ریلی

تعمیر و نگهداری دستگاه ستون ریز

هر دستگاه صنعتی جهت آنکه طول عمر بیشتری داشته باشد و در حین کار با مشکل مواجه نشود، نیازمند سرویس و تعمیر و نگهداری به صورت دوره ای است.

دستگاه ستون ریز

راهنمای خرید دستگاه ستون ریز

موارد مهم هنگام خرید دستگاه ستون ریز عبارتند از: ارتفاع ستون ها، کیفیت قطعات دستگاه، سرعت مونتاژ، خدمات پس از فروش، موتور و گیربکس دستگاه و سیم بوکسل

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید: