خرید و مشاوره فنی: 33529731-026

نکات مهم کار با شیلنگ ویبراتور

کارگر در حال استفاده از شیلنگ ویبراتور در کارگاه ساختمانی

فهرست مطالب

ویبره کردن بتن یکی از عملیات مهم در عملیات عمرانی و ساختمان سازی است. پس از انجام فرآیند بتن‌ریزی، مقدار قابل توجهی آب یا هوا در داخل حفره های بتن گیر می کند. این حفره ها بر استحکام بتن تاثیر منفی می‌گذارند، چگالی بتن را کمتر می‌کنند و مقاومت آن را کاهش می‌دهند. از این رو برطرف کردن این حباب‌ها بسیار ضروری است. برای اینکه چنین مشکلی حل شود، باید از تجهیزی به نام شیلنگ ویبراتور استفاده شود.

طریقه‌ی کار شیلنگ ویبراتورها بدین صورت است که ارتعاشی فرکانس بالا تولید می‌کنند، بدین صورت که این ارتعاشات مستقیما به بتن منتقل می شود. این ارتعاش و انتقال آن به بتن سبب گردیده تا حباب‌ها و ذرات ریز داخل بتن از بین بروند و بتنی با استحکام بالا تشکیل گردد. 

شیلنگ ویبراتور

دلیل استفاده و کار با شیلنگ ویبره

یکی از مهم ترین دلایلی که نشان می دهد چرا باید از شیلنگ ویبراتور بتن استفاده کنیم، وجود منافذ و حفره ها در بتن است. شیلنگ ویبراتور بتن را می توان به آسانی به هر موتور ویبراتوری متصل کرد و خیلی آسان از آن استفاده کرد.

 از سوی دیگر دارا بودن سایزبندی های کامل شیلنگ ویبراتور بتن باعث می شود که بتوان از آنها در هر شرایط و پروژه ای استفاده کرد. این شیلنگ ها در عین حال که دارای انعطاف پذیری بالایی هستند، از استحکام و مقاومت بالایی نیز برخوردارند که مانع از پاره شدن آنها می شود. 

انواع سایز شیلنگ ویبراتور

نکات مهم هنگام کار با شیلنگ ویبراتور بتن

در هنگام استفاده از شیلنگ ویبراتور مانند هر تجهیز و ابزار دیگری، نکاتی وجود دارند که باید رعایت کنید تا نتیجه‌ی بهتری از پایان کار ببینید. 

نحوه قرارگیری شیلنگ ویبره داخل بتن

یکی از این نکات مهم کار به شیلنگ ویبراتور توجه به این نکته است که شیلنگ را به صورت افقی در بتن حرکت ندهید. شیلنگ همیشه باید به صورت عمودی در بتن فرو رود و عملیات از بین بردن حفره‌ها و حباب‌ها را انجام دهد. 

شماتیک ارتعاض شیلنگ ویبراتور در داخل بتن به منظور خارج کردن هوای داخل بتن

زمان قرارگیری ویبراتور داخل بتن

پس از اینکه به کمک دستگاه ویبراتور شیلنگ ویبراتور را تا 15 سانتی متر داخل بتن فرو کردید، 5 الی 15 ثانیه شیلنگ ویبراتور را به صورت عمودی بالا و پایین کنید. ارتعاش وارد شده به بتن توسط شیلنگ ویبراتور نباید کم باشد زیرا ممکن است بتن را دچار ضعف در ساختار کند.

عدم وارد نمودن ضربه به پوکر

در هنگام کار کردن با شیلنگ ویبراتور یادتان باشد هرگز به آن ضربه وارد نکنید.  ضربه زدن به پوکر باعث خرابی دستگاه و آسیب در نفر دستگاه می‌گردد.

عدم جابجایی بتن با شیلنگ ویبره

ممکن است در هنگام کار با شیلنگ ویبراتور ناخودآگاه بخشی از بتن را با کمک شیلنگ ویبراتور جابجا کنید؛ این را هرگز انجام ندهید چون باعث خرابی شیلنگ ویبراتور شما خواهد شد. زمانی می توانید دست از کار بکشید که بتن شما تماما یکدست و صاف و بدون حباب شده و سطح براقی داشته باشد.

نحوه استفاده درست شیلنگ ویبره

اگر می خواهید مطمئن شوید که از شیلنگ ویبراتور خود به درستی استفاده می کنید یا خیر، باید دقت کنید که مراحل زیر را به درستی انجام داده باشید:

  • به خاطر داشته باشید شیلنگ ویبراتور حتما باید به صورت عمودی وارد بتن شود. 
  • شیلنگ را نباید به زور و فشار وارد بتن کرد؛ بلکه باید با وزن خودش وارد بتن شود.
  • شیلنگ ویبراتور را آرام آرام و به تدریج بالا و پایین ببرید. 
  • پس از انجام فرآیند ویبره زنی، شیلنگ ویبراتور را خیلی سریع خارج کنید. 
شیلنگ ویبراتور در دستان کارگر و در حال ویبره زنی بتن

نکات ایمنی کار با شیلنگ ویبره بتن

زمان استفاده از شیلنگ ویبراتور باید برخی نکات ایمنی را رعایت کنید. به عنوان مثال: اپراتور دستگاه باید به گونه ای بایستد که تسلط کامل داشته باشد و در حین کار سر نخورد. دستگاه ویبراتور نیز باید در جای ایمنی قرار بگیرد تا در هنگام کار واژگون نشود. افرادی که دارای مشکلات و بیماری های خاصی هستند پیشنهاد می‌شود از دستگاه ویبره بتن استفاده نکنند. در هنگام استفاده از شیلنگ ویبراتور نیز حتما از دستکش ایمنی استفاده کنید.

  • قیمت شیلنگ ویبراتور به چه عواملی بستگی دارد؟

    شیلنگ های ویبراتور در اندازه های مختلفی برای نیاز پروژه در بازار ارائه می شوند. اندازه ی شیلنگ ویبراتور، طول شیلنگ ویبره و برند آن می تواند در قیمت نهایی تاثیر بگذارد.

  • حداقل و حداکثر طول شیلنگ ویبراتور چقدر است؟

    شیلنگ های ویبراتور اندازه های متنوعی دارند و از لحاظ قطری در سایزهای ۱، ۱.۵، ۲ و ۲.۵ اینچ و در طول‌های ۶ و ۹ متری تولید می‌گردند.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

نحوه ویبره زدن بتن با ویبراتور بنزینی در عملیات بتن ریزی

راهنمای خرید شیلنگ ویبراتور مناسب

برای انتخاب شیلنگ ویبراتور مناسب لازم است تا به نکته هایی از قبیل نوع محرک، نوع شیلنگ، انتخاب قطر شیلنگ و حتی متراژ آن توجه کنید.

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید: