خرید و مشاوره فنی: 33529731-026

اصول طراحی گیربکس حلزونی

برشی از نمای داخلی گیربکس حلزونی و معرفی قسمت های داخلی آن

فهرست مطالب

کاربردهای گیربکس حلزونی کجاست؟

گیربکس بالابر ساختمانی در دسته مدل‌های حلزونی طراحی ‌شده است. گیربکس‌های حلزونی طراحی ساده اما قابلیت‌های کاربردی گسترده و عملکردی مطمئن دارند. همچنین به نسبت دیگر مدل گیربکس‌ها با قیمت بهتری به فروش می‌رسند.

گیربکس حلزونی با استفاده از دو عدد چرخ‌دنده طراحی شده ‌است. در این گیربکس یک چرخ‌دنده‌ی دیسکی شکل با سایز بزرگ که به آن چرخ حلزون می گویند، بر روی یک چرخ‌دنده‌ی کوچک و محوری شکل به نام پیچ حلزون نصب شده ‌است. چرخ‌دنده کوچک با طراحی محوری شکل به الکتروموتور متصل است و همراه شفت موتور می‌چرخد. در ادامه باعث گردش چرخ‌دنده بزرگ و دیسکی شکل گیربکس می‌شود.

مسیر انتقال توان از چرخ‌دنده کوچک به سمت چرخ‌دنده بزرگ گیربکس‌های حلزونی مسیری کاهنده است. این گیربکس‌ها با قابلیت کاهش سرعت موتور و افزایش قدرت گشتاور آن طراحی شده‌اند. قابلیت تغییر سرعت ندارند و در کل سرعت آنها با سرعت الکتروموتور تنظیم می‌شود اما در نسبت های مختلف تولید و به بازار عرضه می گردند.

انواع مدل های گیربکس حلزونی

گیربکس حلزونی از بهترین گیربکس‌های کاهنده هستند که قابلیت مناسبی در افزایش کارایی موتور و کاهش سرعت و تولید حرکت روان آن دارند. این گیربکس‌ها در مدل‌های VF86، VF110، VF130، VF150 و... طراحی می‌شوند. همچنین از کاربردی ترین سایزهای گیربکس حلزونی میتوان به مدل های گیربکس VF86 و VF110 اشاره نمود که مناسب جانمایی در طراحی دستگاه‌های متوسط کارگاهی ساخته شده اند.

انواع برندهای گیربکس حلزونی

از معروفترین و بهترین گیربکس های حلزونی می توان به برندهای روانکار، یکتا، سهند، شاکرین، سپاهان شاکرین و مارال اشاره نمود که در دو مدل با پوسته آلومینیم و چدن گیربکس های حلزونی را تولید و به بازار عرضه می کنند.

کاربردهای اصلی گیربکس های حلزونی

گیربکس های حلزونی که به گیربکس خود قفل شونده نیز مشهورند، یکی از کاربردی ترین تجهیزات جهت استفاده در ماشین آلات ساختمانی و کشاورزی می باشند. 

از موارد مهم کارآیی گیربکس حلزونی در ماشین آلات ساختمانی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کاربرد گیربکس حلزونی در دستگاه میکسر بتن (همزن بتن)

فرمان گیربکسی نوعی روش تخلیه بتونیرهای میان ‌وزن است. در طراحی این فرمان‌ها از حضور گیربکس برای سادگی مسیر تخلیه دیگ بتونیر استفاده می‌کنند. گیربکس حلزونی مدل vf86  ظرفیت کافی برای جانمایی در فرمان گیربکس بتونیرها را دارد.

استفاده از گیربکس حلزونی در دستگاه میکسر بتن

کاربرد گیربکس حلزونی در دستگاه بالابر ساختمانی

طراحی این گیربکس برای حمل بارهای سنگین ساختمانی ایده‌آل است. طراحی پوسته و همچنین خاصیت قفل شوندگی و یک طرفه بودن گیربکس حلزونی، این تجهیز را به عنوان یکی از بهترین انتخاب ها جهت استفاده در دستگاه بالابر ساختمانی و انواع آسانسور نموده است. 

استفاده از گیربکس حلزونی در دستگاه بالابر ساختمانی

کاربرد گیربکس حلزونی در دستگاه ناری ساز

یکی از موارد کاربرد مهم گیربکس حلزونی، استفاده در دستگاه میکسر بلوک زنی (ناری ساز) می باشد. دستگاه ناری ساز برای آنکه بتواند بتن سنگین جهت ساخت بلوک را به راحتی هم بزند، نیازمند قدرت و توان بسیار بالایی می باشد. از همین جهت در طراحی دستگاه ناری ساز از گیربکس های حلزونی استفاده می گردد. به طور معمول از گیربکس های Vf110، VF130 و مدل های بالاتر در انتخاب گیربکس دستگاه ناریساز استفاده می گردد. 

استفاده از گیربکس حلزونی در دستگاه ناری ساز

کاربرد گیربکس حلزونی در دستگاه ستون ریز

اصلی ترین بخش دستگاه ستون ریز پس از الکتروموتور، قسمت گیربکس است. دستگاه های ستون ریز کارکردی همانند بالابر دارند و جهت تبدیل دور موتور به گشتاور از گیربکس استفاده می کنند. گیربکس مورد استفاده در دستگاه ستونریز نیز باید همانند بالابر بتواند در یک جهت حرکت را انتقال و در جهت معکوس قفل گردد. به همین دلیل از نوع قفل شونده (حلزونی) انتخاب می گردد و مدل مورد استفاده در این دستگاه VF86 می باشد.

استفاده از گیربکس حلزونی در دستگاه ستون ریز

کاربرد گیربکس حلزونی در دستگاه خاموت زن و میلگرد بر

از موارد کاربرد مهم دیگر گیربکس های حلزونی، دستگاه های خاموت زن و میلگرد بر گیربکسی است. دستگاه خاموت زن و میلگرد بر در دو مدل گیربکسی و هیدرولیک ساخته می شوند که در مدل گیربکسی از دو مدل گیربکس های حلزونی با نسبت VF86 و VF110 استفاده نموده اند.

استفاده از گیربکس حلزونی در دستگاه خاموت زن

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    نمای داخلی گیربکس بالابر ساختمانی به همراه روغن و واسکازین

    نحوه تعویض واسکازین گیربکس بالابر ساختمانی

    برای کار مداوم با بالابر ساختمانی به واسکازین مخصوص روانکاری چرخ‌دنده‌ها نیاز دارید. این واسکازین قرار است تا در مخزن گیربکس بالابر ساختمانی ریخته شود.

    نمای داخلی گیربکس بالابر ساختمانی

    علت روغن ریزی گیربکس بالابر مصالح چیست؟

    روغن ریزی گیربکس بالابر ساختمانی مشکل جدی است که در صورت وقوع باید به ‌سرعت آن را برطرف کنید.

    گیربکس بالابر ساختمانی

    تعویض یا تعمیر گیربکس بالابر ساختمانی

    تعویض یا تعمیر گیربکس بالابر ساختمانی از بحث‌های جدی ساختمان سازی است. نمی‌توان تعویض گیربکس را امری بدیهی دانست و یا هر خرابی را تعمیر کرد.

    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید: