خرید و مشاوره فنی: 33529731-026

دلایل خرابی بالابر ساختمانی کدامند؟

بالابر ساختمانی در انبار

فهرست مطالب

علت کار نکردن بالابر ساختمانی چیست؟

بالابر ساختمانی ماشین استراتژیک در عملیات‌های عمرانی و هر نوع فعالیت ساختمان سازی است. در دورانی هستیم که پروژه‌های ساختمانی در ابعاد بزرگ و با ارتفاع بلند ساخته می‌شوند. بدون حضور بالابر ساختمانی در شرایط ایده‌آل نمی‌توانیم پروژه‌های عمرانی و ساختمان سازی را مدیریت کنیم. اما در بسیاری از موارد با خرابی‌های متعدد بالابر ساختمانی مواجه هستیم. 

چرا بالابر ساختمانی خراب می‌شود؟

هر دستگاه بالابر ساختمانی از بخشهای فنی و الکتریکی متعددی تشکیل شده است. اجزای این دستگاه همگی تحت فشار بسیار بالایی قرار دارند، فشاری که به علت حمل بارهای سنگین در بر تمامی بخش‌های فنی دستگاه بالابر ساختمانی وارد می‌شود. قطعات این دستگاه در مسیر استهلاک دائمی هستند. علت کار نکردن بالابر ساختمانی متنوع است. گاهی یک خرابی ساده و یا عدم تنظیم قطعات فنی باعث چنین مشکلاتی می‌شوند. اما در پاره‌ای از موارد با خرابی‌های گسترده و عمیق روبرو هستیم که باید در شرایط بهینه و به موقع برای تعمیر و عیب یابی بالابر ساختمانی اقدام کنید. در این مطلب به مهم ترین و متداول ترین علت کار نکردن بالابر مصالح اشاره می کنیم.

برای خرابی بالابر ساختمانی علت‌های متعددی وجود دارد. این خرابی‌ها شامل نقص در بخش‌های الکتریکی و یا مکانیکی دستگاه می‌شوند. بخش بزرگی از این خرابی‌ها به علت استهلاک قطعات در تداوم کارهای سنگین حمل مصالح هستند. اما بخشی از این خرابی‌ها به علت روش‌های غلط نگهداری از دستگاه و یا عدم توجه به اصول نگهداری از دستگاه اتفاق می‌افتد. برای عیب یابی بالابر مصالح باید درک درستی از نوع خرابی‌ها و علت آنها داشته باشید. بدون در نظر گرفتن علت خرابی‌ها نمی توانید در مورد چگونگی روش تعمیر و حتی روش بهره برداری از دستگاه بالابر ساختمانی تصمیم گیری کنید. با درک این مورد مهم به چندین علت متداول خرابی بالابر ساختمانی می‌پردازیم. 

جعبه بالابر ساختمانی و تجهیزات داخل آن

دلایل کار نکردن بالابر مصالح 

دلایل کار نکردن بالابر مصالح شامل توضیحات مفصلی است. هر بخش فنی و الکتریکی این دستگاه به تنهایی شامل جزئیات فنی و تحلیلی قابل توجه هستند. دقت کنید که بسیاری از علت‌ها خود در امتداد مشکلی کوچک و یا عدم توجه و رسیدگی کافی اتفاق می‌افتند. قاعدتاً با رسیدگی مناسب می‌توانیم جلوی بسیاری از علت‌ها را گرفته و طول عمر مفید دستگاه را ارتقا ببخشیم. با این وجود دلایل کار نکردن بالابر مصالح را می توانیم در موارد کلی زیر معرفی کنیم: 

اشکال فنی در الکتروموتور بالابر 

موتور الکتریکی مهمترین بخش فنی در طراحی انواع بالابر ساختمانی است. برای این منظور از انواع موتورهای الکتریکی تک فاز و یا سه فاز در محدوده توان 3 الی 10 اسب بخار استفاده می‌کنند. خرابی الکتروموتور به عدم کارکرد بالابر ساختمانی می‌انجامد. اشکال فنی الکتروموتور نیز شامل موارد متنوعی از خرابی کلید بالابر ساختمانی، اتصال‌های الکتریکی شل شده، فرسودگی موتور، عملکرد دو فاز، داغ شدن بدنه موتور، گیرپاژ و... از جمله مشکلات فنی در الکتروموتور بالابر ساختمانی است. همچنین در صورت بهره برداری دستگاه با بار فراتر از ظرفیت اسمی دستگاه فشار زیادی به موتور الکتریکی آن وارد می‌شود. در این صورت سطح بدنه موتور به شدت داغ شده و احتمال سوختن آن زیاد است. همچنین هر گیرپاژ و یا خرابی بلبرینگ‌های موتور باعث تولید صداهای ناهنجار در حین کار دستگاه می شود.  

جعبه بالابر ساختمانی

 

خرابی گیربکس بالابر ساختمانی 

گیربکس بالابر ساختمانی از نوع حلزونی است که با استفاده از تسمه به موتور الکتریکی دستگاه متصل است. همچنین از سمت دیگر گیربکس برای اتصال وینچ دستگاه استفاده شده است. گیربکس بالابر ساختمانی برای کاهش سرعت موتور، کنترل پذیری بهتر و افزایش قدرت و گشتاور استفاده می‌شود. فرسایش چرخ‌دنده‌ها، کمبود روغن، نشتی روغن، خرابی کاسه نمدها، عدم نصب تراز و همچنین گیر کردن ناخالصی‌های جامد روغن میان چرخ دنده‌ها از جمله مشکلات رایج گیربکس بالابر ساختمانی هستند.   

نشتی روغن و کم شدن سطح روغن گیربکس متداول ترین مشکل است که در نهایت به داغ شدن بیش از حد آن حین کار‌های سنگین حمل بار می شود. با چک کردن سطح روغن گیربکس و برطرف کردن سریع و دقیق هر نوع نشتی روغن و همچنین حمل بار در محدوده مجاز دستگاه می‌توانیم طول عمر مفید گیربکس بالابر ساختمانی را ارتقا ببخشیم.

باز کردن گیربکس بالابر ساختمانی برای تغمیر

پارگی و یا زدگی سیم بکسل 

برای حمل مصالح در بالابر ساختمانی از سیم بکسل‌های نتاب نمره ۸ و یا نمره ۱۰ استفاده می‌شود. این سیم بکسل از تابیده شدن رشته‌های نازک فولادی تهیه شده است. اما در اثر کار طولانی و بالا کشیدن مصالح سنگین دچار فرسایش می شود. پارگی رشته‌ها از جمله مشکلات متداول سیم بکسل بالابر ساختمانی است. در مواردی دیگر با مشکل تاب برداشتن و یا زدگی و له شدن سیم بکسل مواجه هستیم. در هر صورت هر نوع خرابی و یا پارگی و فرسایش سیم بکسل خطرناک است و احتمال سقوط مصالح حین کار دستگاه بالابر ساختمانی زیاد است. بنابراین لازم است با بازرسی دائمی سیم بکسل و در صورت مشاهده هر نوع خرابی و پارگی آن را تعویض کنید.   

سیم بکسل بالابر ساختمانی

 

کم شدن و یا مقاوم نبودن شاسی بالابر ساختمانی 

شاسی بالابر ساختمانی محل استقرار بخشهای فنی دستگاه است. همچنین شاسی برای استقرار بالابر ساختمانی در لبه ساختمان و حمل مصالح استفاده می‌شود. فشار سنگین مصالح حین جابجایی آنها تماماً بر بخش‌های فلزی و یا اتصالات شاسی وارد می‌شود. در این صورت گاها با مشکلاتی مانند شکستن اتصالات و یا خم شدن اجزای پایه بالابر ساختمانی مواجه می‌شویم. برای جلوگیری از این خرابی لازم است ظرفیت حمل بار دستگاه بالابر ساختمانی را بررسی کنید. هر نوع حمل بار فراتر از ظرفیت اسمی دستگاه احتمال خرابی شاسی، خم شدن اجزای فلزی شاسی و یا شکسته شدن اتصالات آن را به دنبال دارد. 

راه‌های رفع خرابی بالابر ساختمانی 

خرابی‌ها در بالابرهای ساختمانی متنوع هستند. همچنین علت خرابی‌ها می‌تواند بسیار متفاوت باشد. با این وجود دستورالعمل‌های معینی برای تقابل با این خرابی‌ها مطرح است. برای رفع خرابی بالابر ساختمانی لازم است تا موارد زیر از دستورالعمل اصول نگهداری و تعمیر بالابر ساختمانی را رعایت کنید: 

  • از دستگاه برای حمل بار فراتر از ظرفیت اسمی آن استفاده نکنید. حمل بارهای سنگین باعث فشار زیاد به موتور دستگاه شده و در خرابی زود هنگام آن تاثیرگذار است. 
  • دستگاه را در مکانی کاملاً صاف و تراز شده مستقر کنید. استقرار نامناسب باعث ایجاد لرزش در حین کار شده و حتی خطر سقوط دستگاه را به دنبال دارد. 
  • تمامی اتصالات شاسی دستگاه را بررسی کنید. اتصالات شل شده و یا شکسته احتمال خرابی دستگاه بالابر ساختمانی را بیشتر می کند. 
  • اتصالات الکتریکی دستگاه را بررسی کنید. اتصالات شل شده باعث جریان کشی موتور می‌شود. همچنین احتمال وقوع شرایط دو فاز در مدل‌های سه فاز را افزایش می‌دهد که شرایطی خطرناک است و باعث سوختن موتور می شود. 
  • به موقع برای بازدید و تعویض روغن گیربکس بالابر ساختمانی اقدام کنید. همچنین لازم است تا همواره از روغن گیربکس استاندارد روانکاری گیربکس‌های سبک حلزونی استفاده کنید. هر نوع نشتی روغن را جدی گرفته و تا پس از برطرف شدن این مشکل از کار با دستگاه خودداری کنید.
شخص در حال بررسی بالابر ساختمانی

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    بالابر ساختمانی در انبار

    چطور می‌توان سرعت بالابر ساختمانی را افزایش داد؟

    استفاده از پولی بالابر روش استاندارد افزایش سرعت بالابر ساختمانی است. پولی ابزار استفاده ‌شده در سمت موتور و گیربکس است که ارتباط این دو را تکمیل می‌کند.

    بالابر ساختمانی قرار گرفته بر روی پشت بام جهت حمل مصالح

    نگهداری و افزایش طول عمر بالابر ساختمانی

    انتخاب کابل مناسب، رعایت طول کابل، توجه به ظرفیت دستگاه و تعویض به موقع واسکازین گیربکس از جمله نکات نگهداری و افزایش طول عمر بالابر ساختمانی هستند.

    راهنمای نصب بالابر ساختمانی

    راهنمای نصب بالابر ساختمانی

    بالابر ساختمانی یکی از مهم ترین تجهیزات ساختمانی است که از آن برای بالا بردن و حمل مصالح ساختمانی استفاده می شود.

    نمای داخلی گیربکس بالابر ساختمانی به همراه روغن و واسکازین

    نحوه تعویض واسکازین گیربکس بالابر ساختمانی

    برای کار مداوم با بالابر ساختمانی به واسکازین مخصوص روانکاری چرخ‌دنده‌ها نیاز دارید. این واسکازین قرار است تا در مخزن گیربکس بالابر ساختمانی ریخته شود.

    نمای داخلی گیربکس بالابر ساختمانی

    علت روغن ریزی گیربکس بالابر مصالح چیست؟

    روغن ریزی گیربکس بالابر ساختمانی مشکل جدی است که در صورت وقوع باید به ‌سرعت آن را برطرف کنید.

    انواع کابل‌های برق با ظرفیت های مختلف

    نحوه انتخاب کابل برق بالابر ساختمانی

    به منظور جلوگیری از آسیب به الکتروموتور بالابر، در نحوه انتخاب کابل برق بالابر ساختمانی باید به طول کابل، جریان مورد نیاز موتور و کیفیت کابل توجه کرد.

    جعبه و متعلقات بالابر ساختمانی

    راهنمای انتخاب بالابر ساختمانی

    بالابر ساختمانی در انواع مختلف و با ویژگی های منحصر به فرد در بازار عرضه می شود. برای انتخاب هوشمندانه با ما همراه باشید.

    گیربکس بالابر ساختمانی به همراه نمای داخلی آن

    دلایل ول شدن بار در بالابر ساختمانی

    منظور از ول کردن بار توسط بالابر آن است که هنگام خاموش کردن دستگاه بالابر در طبقات، بالابر نمی‌ایستد و به سمت پایین حرکت کرده و به اصطلاح ترمز نمی‌کند.

    برشی از نمای داخلی گیربکس حلزونی و معرفی قسمت های داخلی آن

    اصول طراحی گیربکس حلزونی

    گیربکس های بالابر ساختمانی در دسته مدل‌های حلزونی طراحی ‌شده است. گیربکس‌های حلزونی طراحی ساده اما قابلیت‌های کاربردی گسترده و عملکردی مطمئن دارند.

    بالابر ساختمانی

    عوامل موثر بر قیمت بالابر ساختمانی

    بالابر ساختمانی که با ویژگی ها و مدل های مختلفی در بازار عرضه می شود دارای قیمت های متنوعی نیز است. این قیمت ها ناشی از چندین عامل تاثیرگذار هستند.

    گیربکس بالابر ساختمانی

    تعویض یا تعمیر گیربکس بالابر ساختمانی

    تعویض یا تعمیر گیربکس بالابر ساختمانی از بحث‌های جدی ساختمان سازی است. نمی‌توان تعویض گیربکس را امری بدیهی دانست و یا هر خرابی را تعمیر کرد.

    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید: